*

Päivi Räsäsen blogi Kansanedustaja, Lääkäri

Jo joutui armas aika!

 

Suvivirrestä on muodostunut kansallinen symboli kristillisen kulttuuriperinnön säilyttämiselle kasvatustyössä.

Joissakin kouluissa on tehty päätöksiä karsia kristillisiä juhlaperinteitä, mutta on selkeästi todettava, että mikään laki ei sitä edellytä. Vuonna 2003 voimaan tulleen uskonnonvapauslain perusteluissa todettiin, että uuden uskonnonvapauslain tarkoituksena ei ollut muuttaa koulujen käytäntöjä uskonnollisten päivänavauksien, jumalanpalvelusten ja kristilliseen perinteeseen kuuluvien juhlien osalta.

Uskonnonvapauslakia on usein tulkittu väärin painottaen negatiivista uskonnonvapautta. Oppilaalla on kyllä oikeus omantunnon syistä kieltäytyä uskonnon harjoittamisesta, esimerkiksi koulujumalanpalveluksesta. Sen sijaan perustuslakivaliokunnan mietinnössä tähdennettiin sitä, että kristilliset juhlatraditiot, esimerkiksi suvivirsi, ovat osa suomalaista kulttuuria, ei uskonnon harjoittamista. Toki kristitty voi sydämessään osoittaa virren sanoin kiitoksensa Jumalalle.

Kristillisen kulttuuriperinnön sisällyttäminen koulun päättäjäisjuhlaan ei siis edellytä ennakkoilmoitusta tai lupien kyselemistä huoltajilta. Kaikilla lapsilla, niin kristityillä, muslimeilla kuin uskonnottomilla on oikeus tutustua kulttuurisiin juuriimme. Maahanmuuttajalasten integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan ei edistä se, että eristämme heidät siitä arvotraditiosta, joka on muokannut yhteiskuntaamme satojen vuosien ajan. Jos emme itse arvosta ja tunne omaa uskonperinnettämme, kuinka voimme olettaa tänne tulijoiden sitä kunnioittavan?

Moniarvoistuvassa yhteiskunnassa uskonnollinen lukutaito tulee yhä tärkeämmäksi. Uskontojen kohtaamisen näkökulmasta suomalainen uskonnon opetus on pedagogisen kotiseutuperiaatteen mukainen malli. Mitä syvemmin nuoremme ymmärtävät oman kristillisen kulttuuriperintömme merkityksen, sitä parempi kyky heillä on ymmärtää muiden uskontojen vaikutusta yksilöiden ja yhteisöjen elämään.

Lapset ja nuoret tarvitsevat tiedon lisäksi mahdollisuutta elämän suurten kysymysten pohtimiseen. Kristillisten arvojen pohjalta voidaan johdonmukaisesti perustella ihmisarvon ehdottomuus, ihmisten tasavertaisuus ja elämän tarkoituksellisuus.

Maailmankatsomuksellisesti määritellyt arvot antavat lapsille tässä ajassa kipeästi tarvittavia välineitä hahmottaa oikean ja väärän rajoja. Kristillinen kulttuuriperintö sekä oman uskonnon kouluopetus ovat suomalainen vahvuus, jota on tarpeetonta piilotella tai hävetä.

Päivi Räsänen

kansanedustaja

Julkaistu Itä-Hämeessä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Minä luulin että Suvivirttä lauletaan siksi, että se on kaunis ja tunteisiin menevä laulu, herkistävällä hetkellä kun tajuaa omien pilttiensä kasvaneen taas vuoden isommaksi. Eri pienehkö ns. siirtymäriitti. Ja kun kristillisyyden uskonnollinen sanoma ei kansalaisten valtaosaa puhuttele, jo taas joutui armas aika tukeutua sesongin brändituotteeseen, eli Suvivirteen.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Mitä suvivirteen tulee niin se on hyvä siksi että sen uskonnollinen sisältö on sinänsä yhteensopiva lähes kaikkien uskontojen kanssa.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Suvivirttä tärkeämpi on, että oppilaat haluavat ja pääsevät ilmaisemaan itseään esityksissä. Parasta lienee myös, ettei meitä kouluja painosteta ulkopuolelta kun valitsemme ohjelmaa kevätjuhlaan. Tästä kirjoituksesta paistaa se, että kirjoittaja on pettynyt, jos koulut eivät järjestä kevätjuhliaan niin kuin hän haluaa.

"Jos emme itse arvosta ja tunne omaa uskonperinnettämme, kuinka voimme olettaa tänne tulijoiden sitä kunnioittavan?"

Ehkä tärkeämpää on oppia ne arvot, joita kansa kokonaisuutena kunnioittaa. Yhden uskon kunnioittaminen on ongelmallista, sillä edes pienen Suomen erilaisilta krististyiltä osapuolilta ei välttämättä löydy kunnioitusta toisilleen.

Käyttäjän VilleMaki kuva
Ville Mäki

Samaa mieltä, että Suvivirsi tulisi säilyttää. Jos joku ei sitä halua kuunnella, hankkikoon korvatulpat tai lähteköön pois tilasta, kunnes "rituaali" on ohi.

Ja tässä on muuten hyvä huomata, että nämä Suvivirren kieltoa haluavat ovat pieni ateistivähemmistö jotka itseään Vapaa-ajattelijoiksi kutsuvat. Muun muassa muslimit eivät ole vaatineet Suvivirren poistoa. Tämä on mielestäni aivan vääränlaista poliitista korrektiutta, joka kääntyy maahanmuuttajia vastaan.

Ja Suvivirsi on kuitenkin osa suomalaista kulttuuria. Emmehän mekään mene ulkomaille vaatimaan kulttuuriperinteiden poistamista.

Toimituksen poiminnat